دیبدو فرانسیس کِره (Diébédo Francis Kéré) ، تاثیرگذارترین معمار جهان در سال ۲۰۲۲

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۷ / ۰۳ / ۱۴۰۱ ، شناسه: ۴۶۹۶ ، بازدید:۷۲۱

مجله تایم، دیبدو فرانسیس کِره معمار آفریقایی را در فهرست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار سال ۲۰۲۲ خود انتخاب کرده است. به گزارش گروه معماری هنرآنلاین: مجله  تایم  فهرست سالانه خود را شامل ۱۰۰ نفر از تاثیرگذارترین چهره‌های جهان در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد؛ فهرستی که از چهره‌‌های الهام‌بخش و هنری تا رهبران سیاسی را در شش بخش در برگرفته و در میان آن‌ها، نام دیبدو فرانسیس کِره، معمار برنده جایزه بریتزکر۲۰۲۲ به چشم می‌خورد.

 نام این معمار آفریقایی در بخش نوآوران تاثیرگذار جهان در سال جاری میلادی قرار گرفته است. معمار نامدار بورکینافاسویی که شهروند آلمان هم هست، پنجاه و یکمین برنده جایزه پریتزکر و البته نخستین سیاهپوست آفریقایی در تاریخ ۴۳ ساله معتبرترین جایزه معماری جهان است.

دیوید ادجای، معمار بزرگ غنایی - انگلیسی، درباره دیبدو فرانسیس کِره در مجله تایم نوشته است: «او نوع متفاوتی از معماری معاصر آفریقا را به جهان عرضه کرد و با ساختن مکان‌هایی که در حاشیه وجود دارند، کسب و کار ایجاد کرده است. همچنین با ساخت بناهای عام‌المنفعه تأثیر زیادی بر بالا بردن سطح زندگی کشورهای مختلف قاره آفریقا داشته است. پیشگام بودن کِره در استفاده از فضا برای منافع اجتماعی باعث شده میراث او نه تنها در آثار ساخته شده‌اش بلکه در ممارست او در سبک کاری‌اش هم دیده شود.»

 

دیبدو فرانسیس کِره ، تاثیرگذارترین معمار جهان , سال ۲۰۲۲ , رویداد های معماری , هنر و معماری , رویداد های ستاوین , معماری جهان

 

دیبدو فرانسیس کِره بیش از هر چیز برای طراحی و ساختن مدرسه‌ها، مراکز بهداشت، مجتمع‌های مسکونی، مراکز شهری و فضاهای عمومی با کمترین هزینه در کشورهای مختلف قاره آفریقا به ویژه فقیرترین آنها از جمله بنین، بورکینافاسو، مالی، توگو، کنیا، موزامبیک و سودان شناخته می‌شود. او در ۲۰۰۱ برای ساختن یک مدرسه ابتدایی در روستای زادگاه خود گاندو بسیار ستایش شد؛ چرا که جای بتن از نوعی گِل محلی استفاده کرده بود تا هوای داخل مدرسه خنک‌تر باشد.

برنده جایز پریتزکر علاوه بر طراحی، در فرآیند اجرا و ساختن پروژه هم شرکت کرد و کار تا آنجا پیش رفت که آمار دانش‌آموزان از ۱۲۰ به ۷۰۰ نفر افزایش یافت. موفقیت پروژه مدرسه‌سازی در روستای گاندو به اندازه‌ای بود که سال‌های بعد یک فضای بیرونی، یک کتابخانه و یک واحد برای اقامت معلم‌ها و مربیان هم به آن افزوده شد.

از دیگر پروژه‌های معماری فرانسیس کره در سال‌های اخیر می‌توان به موزه بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر ژنو در سوئیس، طراحی پاویون مارپیچ در هاید پارک لندن و موزه‌های مونیخ و فیلادلفیا اشاره کرد.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین ، کد خبر: 173047

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .