معمار ایرانی تیم طراحی موزه گوگنهایم درگذشت

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۳ / ۰۴ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۷۶۶ ، بازدید:۳۱۸۴

معمار پیشکسوت و تنها شاگرد و همکار ایرانی فرانک لوید رایت درگذشت.

معمار ایرانی تیم طراحی موزه گوگنهایم درگذشت

نظام عامری در آبان‌ماه ‌سال ۱۳۰۵ در تهران متولد شد.

او پس از گذراندن تحصیلات پایه‌ای خود برای دریافت مدرک دیپلم به انگلستان رفت و پس از مدتی برای تحصیل در دانشگاه عازم آمریکا شد. او ابتدا در رشته هنر در دانشگاه کِنت (kent university)، ایالت اوهایو تحصیلات خود را آغاز کرد و بعد از مدتی به معماری علاقه‌مند شد و در این رشته ادامه تحصیل داد.

آشنایی عامری با رایت در‌‌ همان ‌سال نخست تحصیلش در رشته معماری و با دیدن آثار او در کتابخانه دانشگاه آغاز شد. او یک‌سال زود‌تر تحصیلات خود را در دانشگاه به پایان رساند تا بتواند هرچه سریع‌تر به مدرسه رایت بپیوندد. آن‌گونه که خودش به زیبایی بیان می‌کرد، مصاحبه دشواری را برای ورود به مدرسه تالیسین (taliesin school) داشت.

بنا به گفته‌ او، رایت مدرک و درجات دانشگاهی را قبول نداشت، بنابراین مصاحبه بدون توجه به مدرک او صورت گرفت. فرانک لویید رایت ۸۵ساله پس از مصاحبه، ایشان را به‌عنوان شاگرد خود قبول کرد و پس از سپری کردن ۲‌سال تحصیل در تالیسین، از او در طراحی موزه گوگن‌هایم (Guggenheim museum)، کمک گرفت و او را به‌عنوان نماینده خود در خاورمیانه معرفی ‌کرد، همچنین به دلیل علاقه‌ای که به نظام عامری پیدا کرده بود، برای او اقدام به طراحی منزل شخصی کرد که این در بین شاگردان رایت بی‌سابقه بود.

نظام عامری پس از گذراندن ۲‌سال پربار نزد معمار صاحب‌سبک آمریکایی، به‌عنوان تنها شاگرد ایرانی فرانک لویید رایت، به ایران بازگشت و فعالیت حرفه‌ای خود را با طراحی و اجرای خانه‌ای در شمال تهران برای سیاوش شقاقی آغاز کرد. پس از آن در ‌سال ۱۳۴۱ دفتر معماری خود را با همکاری کمال کمونه و هرمزیار خسروی تأسیس کرد که حاصل کار این دفتر، اجرای بیش از ۹۰ پروژه در ایران است.

او یک‌‌سال قبل از انقلاب اسلامی ایران به لندن بازگشت و فعالیت خود را در وسعت بسیار کمتری در آنجا ادامه داد. ازجمله کارهای او در انگلستان، می‌توان آتلیه هنر چلسی (chelsea art galleries) را نام برد که مجله (Art Review)، آن را منتشر کرد و آن را «جواهر معماری» نامید.

نظام عامری معماری پیشکسوت بود که در طراحی بناهایی مانند سینما بهمن، بیمارستان‌های پارس و سینا شرکت کرد.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .