معماری تعاملی , رویکرد موزه‌ها و مراکز موسیقی جهان

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۴ / ۰۵ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۸۰۸ ، بازدید:۶۲۹۱

مسائلی چون گسترش تعامل با شهروندان و طراحی ارگانیک این روزها به رویکرد اصلی معماران تبدیل شده است.

 

معماری تعاملی , رویکرد موزه‌ها و مراکز موسیقی جهان

 

معماری موزه‌ها و مراکز فرهنگی هنری در این سال‌ها به تناسب نیازها و اقتضائات جهان معاصر رویکردهای متفاوتی در پیش گرفته است. مسائلی چون گسترش تعامل با شهروندان،طراحی ارگانیک و از این قبیل نزد طراحان این روزها به عنوان رویکردهای اصلی در نظر گرفته می‌شود.

از تازه‌ترین این پروژه‌ها، سالن کنسرت هامبورگ است که توسط معماران هرزوگ و دی مورن در خط ساحلی رودخانه Elbe طراحی شده است. این پروژه در سال 2007 آغاز و به طور جسورانه ای بر روی ساختمان تاریخی انبار بنا شده است، که هم اینک در حال توسعه و تحقق است. در واقع این پروژه توسط 1700 شمع بتنی مسلح پشتیبانی می‌شود و نمای آن نیز متشکل از 1100 پانل شیشه ای است.به طور کلی، این ساختمان دارای یک سالن کنسرت بزرگ با ظرفیت 2100 صندلی و مجموعه مسکونی هتل با 250 اتاق و 45 واحد آپارتمان مجزا است. همچنین، برنامه ریزی بر آن بوده تا تاریخ 11 ژانویه سال 2017 افتتاح شود.

طراحی پارک موسیقی مجارستان توسط Group 8 Asia، قصد داشته تا یک مرکز متفاوت و هیجان انگیز را برای ساکنان بوداپست مجارستان خلق کند. هدف از خلق چنین کاربری برای این مکان، طراحی یک مرکز فرهنگی و هنری بوده تا صرفاً از طراحی یک سکوی معمولی جلوگیری شود و مفهوم یک طراحی ارگانیک و غربی را برساند. دوستداران موسیقی و حتی عموم می‌توانند با حظور در این مکان آرامش و تفریح لازم را در این مکان داشته باشند.این مرکز با تأثیرپذیری از تفسیر شاعرانه و موسیقی مجارستان طراحی شده است. این فرم‌های به وجود آمده تندیسی از هارمونی مویسقی در چند شکل مختلف به وجود آمده‌اند. فرم پیچیده و خاص این مجموعه، به نشانه احترام و با یک مقیاس حساب شده در ارتفاعی پایین تر نسبت به مجسمه‌ها و ساختمان‌های نمادین پارک قرار گرفته است. انعطاف مجموعه در حد مطلوبی است و چشم انداز مناسبی را در کل مجموعه خلق کرده است.یک جنبه مهم از طراحی این فضا، درگیر بودن با بخش مرکزی و عمومی پارک است.

 

خانه موسیقی آلبورگ در دانمارک که توسطCoop Himmelb(l)au طراحی شده است به صورت ترکیبی از فضای آموزشی و سالن همایش است. ساختار باز مجتمع فرهنگی، تبادل اطلاعات بین بینندگان، هنرمندان، دانشجویان و استادان را ساده تر خواهد کرد.ایده اولیه این بنا از شکل خارجی آن قابل مشاهده است. به این صورت که ساختمان آموزشی سالن همایش را در بر گرفته است و اتاق‌های تمرین و آموزش به شکل U در اطراف حجم مرکزی که یک سالن کنسرت 1300 نفری است نظم داده شده‌اند و فضای انتظار بزرگی این فضا را به هم اتصال می‌دهد و با پنجره‌هائی با شیشه‌های چند بخشی رو به مجتمع فرهنگی مجاور باز می‌شود.

 

دانشکده موسیقی بازل در سویس تنها به رشته‌ی موسیقی جاز اختصاص یافته است. این ساختمان به گونه ای یکپارچه طراحی شده، که سعی در رشد ظاهر قدیمی شهر را داشته و ساختار کلی آن طوری به اوج خود می‌رسد که با مردم در تعامل باشد. دانشکده از حجم‌های مختلف دور یک حیاط مرکزی تشکلیل شده است و فضای داخلی طبقه همکف، طوری به دور حیاط در گردش می‌باشد که مسیرهای متعددی را به وجود آورده است. به طور کلی، تعداد 50 اتاق تمرین در این مکان وجود دارد، که از هویت‌های متفاوتی برخوردارند به طور مثال برخی اتاق‌ها دارای استودیو ضبط حرفه ای و برخی، فضای اجرای عمومی به شمار می‌روند. 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .