خانه موزه جلال و سیمین افتتاح شد

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۰ / ۰۲ / ۱۳۹۷ ، شناسه: ۲۷۵۰ ، بازدید:۱۸۴۲

خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور با کم‌ترین مداخله و تغییر فیزیکی مرمت و بازسازی و به عنوان موزه افتتاح شد.

 

خانه موزه جلال و سیمین افتتاح شد

 

آیین افتتاح خانه موزه سیمین و جلال با حضور سمیع الله حسینی مکارم، سرپرست شهرداری تهران، محمد جواد حق شناسی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، غلامعلی حداد عادل، رییس پژوهشگاه زبان و ادبیات فارسی، سیدرضا صالحی امیری، مشاور شهرداری تهران، ولی الله شجاع پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، فاطمه راکعی سرپرست اداره کل امور بانوان معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و جمعی از اعضای شورای شهر تهران برگزار شد.

در این مراسم مهندس جعفر رحمان زاده بیان داشت: مفتخریم در سالروز ولادت مرحوم سیمین دانشور، یکی از مفاخر ادبی این سرزمین، این خانه موزه را که به او و همسرش جلال آل احمد، نویسنده توانا و روشنفکر تعلق دارد، بهره‌برداری می‌کنیم.

وی با اشاره به نقطه تمایز خانه موزه جلال آل احمد و سیمین دانشور نسبت به سایر خانه‌های مشاهیر گفت: شخص جلال آل احمد از آغاز تا انتهای ساخت خانه بر روند کار نظارت داشتند و‌ تمام مراحل توسط ایشان مستند نگاری شده است.

به گفته وی خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور از سال 1330 تا 1332 توسط مرحوم جلال آل احمد و در زمانی که سیمین دانشور در حال سپری کردن دکتری در خارج از کشور بود، ساخته شد.

 

خانه موزه جلال و سیمین افتتاح شد

 

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه مرمت و بازسازی خانه در نهایت ظرافت و‌ ملاحظه انجام شده است،گفت: این خانه با کم‌ترین مداخله و تغییر فیزیکی مرمت شد و با جمع آوری آثار و اشیای متعلق به این دو‌ عزیز بر آن بودیم تا روح و جان خانه را در خانه موزه بازآفرینی کنیم.

رحمان زاده با اشاره به اینکه عرصه ملک 420 متر مربع و زیربنای آن در حدود 220 متر مربع است که در 2طبقه ساخته شده است، افزود: این بنا پس از فوت سیمین دانشور توسط شهرداری تملک و از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مرمت و بازسازی و تبدیل به خانه موزه شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران افزود: عملیات مطالعات و مستند نگاری این خانه اواخر سال 93 آغاز و عملیات مرمت و موزه آرایی آن به ترتیب در سال‌های 94 و اواخر 96 انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت این پروژه نوع مرمت به صورت سبکی(عین به عین) صورت گرفت تا حداقل مداخله در بنا صورت گیرد و تمامی اقدامات مرمتی جهت بالابردن مقاومت ساختمان صورت گرفت.

رحمان زاد ه با اشاره به اینکه هدف اصلی ما ضمن مقاوم سازی و اصلاح موارد پر مخاطره ، تأکید بر مداخله حداقلی برای حفظ اصالت بنا است، بیان داشت:هرچند این مجموعه از کاربری شخصی تبدیل به مجموعه‌ای با کاربری عمومی (موزه) شده است ، اما تمامی عملیات‌های استحکام بخشی و مقاوم سازی ضمن حفظ اصول مرمت و احیا، براساس مداخله حداقلی صورت گرفته است.

رحمان زاده ادامه داد: خانه سیمین و جلال محل حشر و نشر بسیاری از اصحاب شعر و ادب، دین و سیاست همچون مرحوم طالقانی، امام موسی صدر و نیما یوشیج بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد تا شهرداری تهران نسبت به خرید خانه نیما یوشیج و مرمت آن نیز اقدام کند.

 

خانه موزه جلال و سیمین افتتاح شد

 

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ضمن تقدیر از ویکتوریا دانشور، خواهر سیمین دانشور بیان کرد: پس از ارائه گزارش از نحوه مرمت خانه، ایشان اسناد قابل توجهی را از این دو‌ نویسنده مهم کشور به خانه موزه اهدا کردند.

خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور در منطقه 1 شهرداری تهران و در فاصله کمی از میدان قدس و در محله دزاشیب واقع شده و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مسئولیت مرمت و بازسازی آن را به عهده دارد.

احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر و نخبگان، پاسداشت منزلت نویسندگان به عنوان پایه‌های فرهنگ و هنر در جامعه،ترویج ارزش‌ها و اندیشه‌های نخبگان هنر و ادبیات، کمک به فهم دقیق آثار هنری در ارتباط با زمینۀ ایجاد آن، ترویج تفرج هدفمند و هدایت شده،توسعۀ فضاهای فرهنگی به مثابه منشأ اثرگذاری در جامعه، زنده نگه داشتن وجوه تاریخی زندگی هنرمندان در خدمت تاریخ هنر، ارتقاء سطح عمومی فرهنگ،ایجاد نشانه‌های شهری با اتکا به باورها و ارزش‌های جامعه و ایجاد کانون‌های اجتماعی برای اقشار هنرمند از جمله اهداف این پروژه به شمار می‌آید.

در کنار پروژه‌های فرهنگی شامل باغ کتاب تهران، باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه قصر، سراسر نمای مقاومت (پانورامای دفاع مقدس)، پردیس تئاتر تهران، پردیس سینمایی ملت، پردیس سینمایی تماشا،پردیس آزادی، خانه موزه انتظامی، خانه موزه آیت الله شهید بهشتی، آیت الله شهید مطهری از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ساخته و در اختیار اهالی و شهروندان تهرانی قرار گرفته است.

 

خانه موزه جلال و سیمین افتتاح شد

 

خانه موزه جلال و سیمین افتتاح شد

 

خانه موزه جلال و سیمین افتتاح شد

 

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنر آنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .